Slank en fit worden

Fit worden

Word slank en fit en krijg ook mooie gedefinieerde vormen. Sport is een beetje als liefde: er zijn ups en downs. Soms zijn we verliefd en kunnen we geen genoeg van hem krijgen. Andere keren verveelt hij ons gewoon en vermijden we hem liever. Dat hoeft niet slecht te zijn, integendeel: dieptepunten kunnen een kans zijn om onze aanpak te heroverwegen. Waarom kan het niet doorgaan? Is het het verkeerde trainingsplan of misschien is het het hoofd? Vervelen we ons door het gebrek aan afwisseling – of het gebrek aan succes?

Met deze acht regels zorg je ervoor dat jezelf en je lichaam jezelf overtreffen tijdens het trainen:

Daag je lichaam uit

De meeste vrouwen houden er niet van om zichzelf te martelen. “Ze hebben de neiging zichzelf te weinig uit te dagen en zijn dan verrast als er niets in hun lichaam verandert”, zegt bewegingswetenschapper Dr. Michaël Despeghel. Daarom: span je in! Irriteer je lichaam, laat het voelen alsof het niet genoeg kan doen. Hoe het werkt? Heel simpel: door hem nergens aan te laten wennen, zet je altijd nieuwe prikkels, namelijk vaker, langer of intensiever trainen. Dan moet hij zich inspannen en beter worden om aan de nieuwe eis te voldoen.

Voor training betekent dit vaker trainen: Als je 3 keer per week loopt, zwemt of fietst in plaats van 2, zul je merken dat het makkelijker wordt. Het lichaam maakt gebruik van zijn energiedepots tijdens uithoudingsprestaties. Na het sporten vult hij ze overmatig aan, waardoor hij een hoger prestatieniveau bereikt. Het proces duurt 72 uur voor beginners. Maar let op: als je na 72 uur niet meer traint, komen je prestaties ook weer op het oorspronkelijke niveau. Fitte vrouwelijke atleten kunnen gemakkelijk vijf eenheden per week plannen, maar wisselen vaker van duursport.

Train langer

Verhoog tijdens duurtraining geleidelijk de duur van de training. Vuistregel: maximaal 10 procent ten opzichte van de vorige week. Dit houdt in: Als u in een week 3 keer 30 minuten zwemt, jogt of fietst, kan dat de volgende week 3 keer 33 minuten zijn. Voel je vrij om ook een paar sprints, hellingen en intervallen in te bouwen.

Train kort maar intensief

Ren, fiets of zwem je gemakkelijk 30 minuten per keer? Dan is je lichaam klaar voor meer. De tijd van monotone duursporten is voorbij – snelheidsveranderingen en sprints zijn aan de orde van de dag. Steeds meer onderzoeken komen tot de conclusie dat we geen lange, constante belasting nodig hebben om fit en slank te worden, maar dat er een betere manier is: kort en met hoge intensiteit. Deze intervaltraining is afwisselend, verbetert onze conditie, verbrandt veel calorieën, bespaart tijd en is ontlastend voor de gewrichten. Met de slow continuous methode hebben we tot nu toe vooral het basisuithoudingsvermogen getraind. Dit is ook belangrijk voor de basisconditie van het lichaam, dus een keer per week een langere duurloop of een langere fietstocht is best oké, afhankelijk van je conditie. Maar voor de andere trainingen geldt: hoe meer we versnellen, hoe krachtiger en slanker we worden. Ons van nature luie lichaam past zich aan de hoge stress aan door het hartminuutvolume te verbeteren, vetophopingen af ​​te breken, de bloeddruk in evenwicht te brengen, de hartslag in rust te verlagen, het longvolume te vergroten en het metabolisme te stimuleren. We moeten echter tot het uiterste gaan en alles geven in de intensieve fasen. De benen mogen verbranden, praten is dan niet meer mogelijk, bijvoorbeeld tijdens het hardlopen.

En als je moeite hebt in het regelmatig training, kijk dan eens op https://outwork.nl/. Zij kunnen je helpen om regelmatig, zonder dat het vervelend wordt, iets aan je fitheid te doen.

Slank en fit worden
Schuiven naar boven